Ik zit in de trein op Java, Indonesië. Rijst velden afgewisseld met palmbomen, op weg terug naar Jakarta. Overmorgen vliegen we na 4 weken weer naar huis.
Wij reizen graag op de bonnefooi zonder vooraf bedacht plan. Hoe kies jij welk hotel? Hoe kies je waar je vanavond gaat eten? In mijn geval booking.com en TripAdvisor. Ik reis al zo lang ik me kan herinneren. Eerst met “de lonley planet” maar vaak wisten de hotels en restaurants dat ze in “de lonley planet” stonden. Ze kregen hierdoor veel meer klanten. Ze verhoogde de prijzen en leverde veel mindere kwaliteit. De lonely planet kwam immers maar 1 keer per 4 jaar ofzo uit. Op booking.com en tripadvisor is eigenlijk maar een ding belangrijk, wat vonden mensen er van. De kroeg bij jou om de hoek moet het hebben van zijn vaste klanten. Het hotel of restaurant in Jakarta dat steeds wisselde toeristen heeft moet het hebben van de reviews. Goede en recentere reviews bepalen of mensen blijven komen.
De reputatie economie, online of offline, is erg bepalend voor het succes van een restaurant of hotel. In de trein zit ik hier over na te denken. Hoe is dat in jou werk? Heeft jou bedrijft ook een grote verkoop afdeling die erg hard werken op iedereen aan het werk te houden? Hoe belangrijk is reputatie hierin? En wat kan jou bedrijf doen om zijn reputatie te verbeteren.
Ik heb altijd moeite gehad met de positie die de verkoop afdeling heeft in met name veel consultancy bedrijven. Wanneer er onvoldoende overleg is tussen verkoop en de consultants die moeten leveren krijgt de verkoper vaak de boven hand. Menig keer wordt iets verkocht en mag de consultant bedenken hoe hij achteraf de verwachtingen kan bij stellen over prijs, tijd of resultaat. Wij consultants kennen dit als “expectation management”.
Dat dit niet goed is voor de reputatie lijkt zo evident, toch lijkt dit eerder de norm dan een uitzondering. Ik geloof dat het ook anders kan maar dat vereist wel lef en de acceptatie dat groei beperkt maar duurzaam zal zijn. Het vereist vertrouwen in de reputatie economie.
Fortigi het maatschap waarin ik werk heeft geen verkoop afdeling. Toch zitten wij bepaald niet om werk verlegen. Een consultancy bedrijf met 11 mensen zonder “Sales”?. Hoe kan dat? Onze constants zijn allemaal verantwoordelijk voor hun eigen omzet. En moeten dus allemaal hun eigen acquisitie doen. Onze reputatie maakt dat we voor de meeste klussen gevraagd worden in plaats van er naar te moeten zoeken.
Fortigi zal door zijn structuur niet zo snel groeien. Want het is niet de “verkoop” die bepaald hoe snel we groeien maar het aantal goede mensen waarmee wij willen samen werken dat de groei bepaald. Groei is ook geen doel, goed werk leveren en een fijne werkomgeving voor de maten is het doel.
Fonduso is “de jeugd opleiding” van Fortigi. Onder begeleiding van ervaren consultants krijgt jong talent de kans zijn eigen reputatie op te bouwen. Geloof jij ook dat het anders kan? Wil jij ook een reputatie op bouwen en op een nieuwe manier samen werken? Kijk eens op Fonduso.nl